ČESKÁ KOMORA AUTORIZOVANÝCH INŽENÝRŮ A TECHNIKŮ ČINNÝCH VE VÝSTAVBĚ
CZ EN

Rekodifikace stavebního práva – kvapná práce bez promyšlené analýzy, názor odborníků ČKAIT

Verze pro tiskVerze pro tisk

 

Tisková zpráva

2/2019

Praha, 27. 03. 2019

 

Rekodifikace stavebního práva – kvapná práce bez promyšlené analýzy, názor odborníků ČKAIT

 

Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) oceňuje snahu o vypracování Věcného záměru – Rekodifikace veřejného stavebního práva. Je dobře, že věcný záměr vychází z materiálu vypracovaného MMR ČR, materiálu, který pregnantně identifikuje problematiku povolování staveb. Předkládaný věcný záměr naplňuje mnoholetou debatu odborné veřejnosti a také přijímá již v minulosti často reflektovaná témata, např. vytvoření Nejvyššího stavebního úřadu, tedy změnu závislosti na obecních úřadech a s tím spojovanou podjatost, zjednodušení povolovacího procesu do jednoho povolení či stanovení časových limitů pro práci dotčených orgánů a stavebních úřadů.

 

Předložený věcný záměr je skutečně nadčasový a jistě v praktickém užití přinese úplnou změnu povolování staveb, pokud … ano, a to je důležité – pokud:

  • budou na stavebních úřadech zcela nově proškolení pracovníci;

  • bude zaveden spolehlivý a jednotný systém digitalizace pro všechny resorty a úřady;

  • bude dostatek finančních prostředků na jeho zavedení do praxe včetně HW i SW vybavení;

  • okamžitě budou k dispozici při spuštění – Národní geoportál územního plánování, Digitální technická mapa ČR s garantovanými údaji, digitální provázanost mezi jednotlivými stavebními úřady (zejména při stavbě na více územích), provázanost dotčených orgánů se stavebními úřady, elektronické razítko AO;

  • bude stanoveno přiměřené přechodné období.

 

ČKAIT se aktivně zapojila do práce v odborných komisích MMR ČR a oslovila své členy, aby připomínkovali předložený VZ. V požadovaném termínu jsme obdrželi od našich členů 350 konkrétních připomínek i se zdůvodněním. Legislativní komise ČKAIT všechny prodiskutovala, výsledkem byla jejich kumulace do 44 doporučujících a 113 zásadních připomínek, které byly odeslány do meziresortního připomínkového řízení. Řada našich připomínek se týká přesouvání odpovědnosti ze strany státní správy na autorizované osoby bez toho, že by se pravomoci autorizovaných osob posilovaly, což nás neponechává v klidu a je to z naší strany nepřijatelné.

 

Věcný záměr by měl projít širokou debatou mezi všemi účastníky procesu, určitě není na místě nepatřičný spěch. Chápeme snahu naplnit VZ v průběhu jednoho volebního cyklu, ale nesmí to být na úkor kvality a veřejného zájmu.

 

Navrhovaný záměr, kdy připomínková místa mají minimální prostor pro důkladnou analýzu a následné připomínky, zcela jistě není ideální. Překvapivé je zejména, když RIA (Regulatory Impact Assessment) pro věcný záměr je předložena až po jeho zveřejnění. Pro tak složitý proces bychom čekali ze strany zpracovatele určitě důkladnější přípravu s řadou analýz. V návrhu vidíme řadu nedostatků, což je patrné i podle množství předaných připomínek – již pro VZ je jich více než 1600. Jak tomu bude u paragrafového znění? Za rozumné bychom považovali uplatnit nový model zkušebně jako pilotní projekt v jednom kraji. V takovém, ve kterém mají garantované údaje pro technickou infrastrukturu, HW i SW vybavení. Získané zkušenosti by se po několika letech mohly využít pro finální návrh zákona.

 

 

Pozn.

  • Hodnocení dopadů regulace neboli RIA (z anglického Regulatory Impact Assessment) je souborem kroků analyzujících očekávané dopady navrhovaných právních předpisů

  • verze č. 2 – Rekodifikace stavebního práva, odkaz, který je na stránkách Komory – http://www.ckait.cz/content/rekodifikace-prava

 

 

Ing. Robert Špalek, místopředseda ČKAIT, 604 280 127, r.spalek@torion-plzen.cz