Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě

Přihlášení

Stanovisko Úřadu pro ochranu osobních údajů k problematice údajů získaných z nahlížení do katastru nemovitostí.

Stanovisko Úřadu pro ochranu osobních údajů k problematice údajů získaných z nahlížení do katastru nemovitostí.

Dne 2.9.2013 odeslal předseda ČKAIT řediteli odboru legislativy a zahraničních vztahů Úřadu pro ochranu osobních údajů následující žádost o stanovisko:

Na webových stránkách Českého úřadu zeměměřického a katastrálního v aplikaci Nahlížení do katastru nemovitostí byla 26.6.2013 zveřejněna následující zpráva :

Podmínky užívání aplikace Nahlížení do katastru nemovitostí

Aplikace Nahlížení do katastru nemovitostí, provozovaná Českým úřadem zeměměřickým a katastrálním, byla vytvořena jako alternativa ke klasickému způsobu poskytování informací, tj. osobní návštěvě na katastrálním pracovišti a nahlédnutí do údajů katastru nemovitostí.

Aplikace je určena pro bezplatné nahlížení do katastru nemovitostí na vybrané údaje souboru popisných informací a vybrané údaje souboru geodetických informací v souladu s § 21 odst. 1 zákona č. 344/992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), ve znění pozdějších předpisů, a na údaje v evidenci doručených návrhů v souladu s § 2 odst. 3 zákona č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, ve znění pozdějších předpisů. Poskytované údaje lze užívat pouze v souladu s 1 odst. 3 katastrálního zákona.

Aplikace je určena výhradně pro interaktivní práci uživatelů, jakékoli vytěžování údajů automatizovanými prostředky není dovoleno. Úřad je oprávněn zabránit takové činnosti technickými prostředky. Úřad může pro opětovné zpřístupnění aplikace vyžadovat vyjádření oprávněného zástupce majitele příslušné IP adresy. Úřad negarantuje dostupnost aplikace (SLA), nezveřejňuje specifikaci rozhraní aplikace, nezaručuje, že toto rozhraní nebude měněno a o případných změnách neuveřejňuje žádné předběžné informace.

Vytěžování údajů katastru nemovitostí prostřednictvím této aplikace a jejich další šíření bude kvalifikováno jako porušení pořádku na úseku katastru podle § 23 katastrálního zákona. Za takové jednání může být uložena pokuta až do výše padesátinásobku minimální mzdy. Shromažďování osobních údajů (jmen, příjmení a adres vlastníků nemovitostí – fyzických osob) může být kvalifikováno jako porušení zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů. Úřad při podezření na takovéto jednání upozorní Úřad pro ochranu osobních údajů. Podle § 45 zákona č. 101/2000 Sb., může Úřad pro ochranu osobních údajů za takový správní delikt uložit právnické osobě pokutu do výše 10 000 000 Kč, fyzické osobě do výše 5 000 000 Kč.

Každý uživatel je povinen se seznámit s podmínkami užití aplikace Nahlížení do katastru nemovitostí a dodržovat je. V případě změny podmínek užití aplikace Nahlížení do katastru nemovitostí bude na takovou skutečnost upozorněno na úvodní stránce aplikace.

Tato verze podmínek nabývá platnosti a účinnosti dne 26.6.2013.

Autorizované osoby – projektanti České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (dále jenom „ČKAIT“) uvedenou aplikaci využívají při přípravě, zpracování a doložení dokladů k žádosti o územní souhlas, dokumentaci pro vydání územního rozhodnutí a v projektové dokumentaci pro ohlášení nebo stavební povolení.

Údaje získané z nahlížení do katastru nemovitostí jsou zpracovány do seznamu vlastníků nemovitostí stavbou dotčených a tyto údaje jsou i součástí dokladové části dokumentace a projektové dokumentace zpracované členy ČKAIT.

Byli bychom neradi, kdyby se tento postup projektantů klasifikoval podle § 45 zákona č. 101/2000 Sb. jako správní delikt fyzické osoby. Jsme názoru, že projektant je zřejmě správcem osobních údajů podle § 4 písm. j), zákona o ochraně osobních údajů, který zní:

„j) správcem každý subjekt, který určuje účel a prostředky zpracování osobních údajů, provádí zpracování a odpovídá za něj. Zpracováním osobních údajů může správce zmocnit nebo pověřit zpracovatele, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak,“.

Dále se domníváme, že na něj podle § 18 zákona č. 101/2000 Sb. nedopadá oznamovací povinnost podle § 16 odst. 1 písm. b) zákona č. 101/2000 Sb.:

(1) Oznamovací povinnost podle § 16 se nevztahuje na zpracování osobních údajů,

b) které správci ukládá zvláštní zákon nebo je takových osobních údajů třeba k uplatnění práv a povinností vyplývajících ze zvláštního zákona, nebo

Vzhledem ke skutečnosti, že přestupky ohledně ochrany osobních údajů řeší Úřad pro ochranu osobních údajů, nikoliv orgány zeměměřictví a katastru nemovitostí, obracíme se na Vás se žádosti o zaujetí Vašeho stanoviska k problematice údajů získaných z nahlížení do katastru nemovitostí a které jsou dále zpracovávány podle ustanovení zákona č. 183/2006 Sb. o územním plánu a stavebním řádu v znění pozdějších předpisů v žádosti o územní souhlas, dokumentaci pro vydání územního rozhodnutí a v projektové dokumentaci pro ohlášení nebo stavební povolení.

Odpověď ředitele odboru analýzy a zpracování informací ve veřejném sektoru ze dne 25.9.2013:

Úřad pro ochranu osobních údajů (dále jen „Úřad“) se zabýval Vaší žádosti o stanovisko týkající se problematiky údajů získaných z katastru nemovitostí, které jsou dále zpracovávány podle zákona č. 183/06 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů v žádosti o územní souhlas, dokumentaci pro vydání územního rozhodnutí a v projektové dokumentaci, která byla Úřadu doručena dne 4.9.2013.

K Vašemu dotazu, který se týká nahlížení do katastru nemovitostí autorizovanými osobami, jejichž okruh stanoví zákon č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění pozdějších předpisů, a to za účelem využití těchto údajů pro účely stavebního řízení, které obstarávají pro vlastníky nemovitostí (své klienty), pak tuto problematiku upravuje zejména zákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon v ustanovení § 21 odst.1 stanoví, že katastr je veřejný a každý má právo do něj nahlížet, pořizovat si z něj pro vlastní potřebu opisy, výpisy nebo náčrtky a získávat údaje z něj podle § 9 a 22 tohoto zákona. V § 21a katastrálního zákona je potom mj. uvedeno, že údaje katastru lze užít jen k účelům uvedeným v § 1 odst. 3 tohoto zákona. Pokud jsou tedy osobní údaje z katastru využívány v souladu s účelem tohoto veřejného registru, jako např. účel hospodářský, kterým lze rozumět i Vámi uvedené činnosti, pak se tak obecně řečeno děje i v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, resp. Takovéto využívání údajů z katastru nelze považovat za porušení uvedeného právního předpisu. Pochopitelně však každý, kdo osobní údaje, byť získané z veřejného registru, dále zpracovává, musí plnit všechny povinnosti stanovené zákonem o ochraně osobních údajů, např. povinnost shromažďovat pouze údaje odpovídající stanovenému účelu a v nezbytném rozsahu, uchovávat je pouze po nezbytnou dobu, zpracovávat je jen v souladu s účelem, k němuž byly shromážděny, přijmout bezpečnostní opatření k jejich ochraně atd.

Pokud jde o Váš dotaz týkající se oznamovací povinnosti Úřadu, podle ustanovení § 16 zákona o ochraně osobních údajů, pak se zde uplatní výjimka z oznamovací povinnosti, a to dle ustanovení § 18 odst.1 písm. a) výše uvedeného zákona, dle kterého se oznamovací povinnost dle § 16 nevztahuje na zpracování osobních údajů, které jsou součástí datových souborů veřejně přístupných na základě zvláštního zákona. Mezi tyto datové soubory veřejně přístupné patří na základě výše uvedené právní úpravy i katastr.