Normalizační balíček
NORMALIZAČNÍ BALÍČEK
přijat EK a předložen Radě a EP dne 1. června 2011
Návrh nařízení, které má revidovat a nahradit stávající právní rámec pro evropskou normalizaci
Sdělení vymezující strategii v oblasti evropské normalizace pro příští desetiletí
(Hodnocení dopadů)
Politický kontext
Strategie Evropa 2020 pro inteligentní a udržitelný růst
7 vlajkových iniciativ
4 zdůrazňují roli a význam evropské normalizace
Akt o jednotném trhu: Dvanáct nástrojů k podnícení hospodářského růstu a posílení důvěry
Revize evropského normalizačního systému zařazena mezi 50 klíčových opatření
Sdělení EK
„Strategická vize pro evropské normy – další pokrok v posílení a urychlení udržitelného růstu evropského hospodářství do roku 2020“
Evropského parlamentu a Rady o evropské normalizaci reviduje, nahrazuje a mění:
se zaměřuje na 3 hlavní problémy
Rada EU 14 zasedání PS G7, 2x CRPI, 1x COCOM (červenec 2011 – květen 2012)
13. 06. 2012
přijat EK a předložen Radě a EP dne 1. června 2011
Návrh nařízení, které má revidovat a nahradit stávající právní rámec pro evropskou normalizaci
Sdělení vymezující strategii v oblasti evropské normalizace pro příští desetiletí
(Hodnocení dopadů)
Politický kontext
Strategie Evropa 2020 pro inteligentní a udržitelný růst
7 vlajkových iniciativ
4 zdůrazňují roli a význam evropské normalizace
- Průmyslová politika
- Unie Inovací
- Digitální agenda
- Evropa méně nároční na zdroje
Akt o jednotném trhu: Dvanáct nástrojů k podnícení hospodářského růstu a posílení důvěry
Revize evropského normalizačního systému zařazena mezi 50 klíčových opatření
Sdělení EK
„Strategická vize pro evropské normy – další pokrok v posílení a urychlení udržitelného růstu evropského hospodářství do roku 2020“
- nelegislativní opatření
- série 29 doporučení pro evropské a národní normalizační orgány a ČS
- 9 opatření určených přímo národním normalizačním orgánům
- Očekává se, se zlepší povědomí a vzdělávání v oblasti normalizace a potenciální vazby s výzkumnými projekty.
- Členské státy by měly zajistit, zapojení nevládních ekologických organizací a zástupců osob se zdravotním postižením a starších osob.
- Evropské a národní normalizační orgány by měly zajistit, aby normy plně zohledňovaly faktory významné pro spotřebitele, životní prostředí byly přiměřeně zapojeny zúčastněné strany.
- Komise požádá orgány ENO a národní normalizační orgány, aby zavedly dobrovolné schéma prokazující dodržování kritérií WTO o technických překážkách obchodu.
- Komise bude požadovat, vyvinutí systému vzájemného hodnocení s cílem aktivně monitorovat účast na normalizačním procesu.
- podporovat účast národních organizací zastupujících malé a střední podniky a národních zúčastněných společenských subjektů, včetně případné finanční podpory.
- Výzva poskytovat malým a středním podnikům normy za zvláštní sazby nebo za zvýhodněné ceny balíku norem.
- Využívat při zadávání veřejných zakázek v oblasti informačních a komunikačních technologií více norem, vytvořených fóry a konsorcii, aby se podpořila interoperabilita a inovace.
- Komise očekává, předkládání více návrhů mezinárodních norem v oblastech, kde má Evropa na globální úrovni vedoucí úlohu.
Evropského parlamentu a Rady o evropské normalizaci reviduje, nahrazuje a mění:
- rozhodnutí Rady 87/95/EHS ze dne 22. prosince 1986 o normalizaci v oblasti informačních technologií a telekomunikací
- směrnici Evropského parlamentu a Rady 98/34/ES ze dne 22. června 1998 o postupu při poskytování informací v oblasti norem a technických předpisů
- rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 1673/2006/ES ze dne 24. října 2006 o financování evropské normalizace
- směrnice Rady 89/686/EHC a 93/15/EHC a směrnice Evropského parlamentu a Rady 94/9/ES, 94/25/EC, 95/16/ES, 97/23/ES, 98/34/ES, 2004/22/ES, 2007/23/ES, 2009/105/ES a 2009/23/ES
- http://www.unmz.cz/urad/revize-evrospkeho-normalizacniho-systemu
se zaměřuje na 3 hlavní problémy
- Problém č. 1: postup přijímání evropských norem požadovaných Komisí
není dostatečně rychlý
(cílem EK je snížit průměrnou dobu potřebnou pro vypracování evropských norem nebo produktů evropské normalizace na žádost Komise, a to o 50 % do roku 2020) - Problém č. 2: nedostatečné zastoupení malých a středních podniků a zúčastněných společenských subjektů v postupu evropské normalizace
- Problém č. 3: v současné době nelze při zadávání veřejných zakázek pro oblast IKT odkazovat na „normy vypracované fóry a konsorcii“
- Rozšíření evropského systému normalizace na oblast služeb
- Transparentnější spolupráce mezi národními normalizačními orgány
- Používání norem vypracovaných jinými organizacemi v oblasti informačních a komunikačních technologií bude možné při zadávání veřejných zakázek za předpokladu splnění určitých kritérií (vycházejí ze zásad WTO pro postupy mezinárodní normalizace), a to v oblastech, kde nejsou k dispozici žádné evropské normy, kde evropské normy dosud nejsou trhem přijaty, nebo kde jsou tyto normy již zastaralé
- Zlepšení plánování (roční pracovní programy EK)
- Zlepšení zastoupení malých a středních podniků a společenských subjektů v procesu evropské normalizace, finanční podpora organizací, které je zastupují
- Snížení administrativní zátěže Komise a evropských normalizačních organizací, například zavedením možnosti značného zjednodušení paušálních částek, které nijak nepodléhají ověření skutečných nákladů na provádění
Rada EU 14 zasedání PS G7, 2x CRPI, 1x COCOM (červenec 2011 – květen 2012)
- Rozšíření použití komitologických postupů
- Uznávání ICT technických specifikací (veřejné zakázky x ostatní politiky EU)
- Kritéria pro uznávání ICT technických specifikací
- Dostupnost norem (276 pozměňovacích návrhů)
- Preferenční zacházení malých a středních podniků v rámci národních normalizačních systémů
- Hlasování v plénu EP – 2. 7. 2012
- Vstup v platnost – 1. 1. 2013