NOVÉ OBLASTI PRO POUŽITÍ GEOSYNTETIK V KONSTRUKCÍCH VOZOVEK
Pořadatel
Klíčové slovo
Tadeáš Zýka, DiS., JUTA a.s. ;
Ing. Martin Mareček, SAINT-GOBAIN ADFORS CZ s.r.o.
2. blok - Geotextilie v konstrukci pozemních komunikací;
3. blok - Výztužné prvky pro sanaci netuhých a polotuhých konstrukcí
Současné betony u betonových ploch letišť, dálnic a dalších komunikací se potýkají se zrychleným materiálovým rozpadem, který v extrémech až fatálně snižuje jejich původně projektovanou životnost. Děje se tak nezávisle na tom jak, či zda vůbec plochy jsou nebo nejsou užívané/pojížděné. Příčinou jsou obecně rozpínavé rekce v betonech, z nichž nejrizikovější jsou společně alkalické a síranové rozpínání. Diagnostika betonů zjistila, že některé nalezené alkálie, konkrétně draslík, nejsou obsaženy ve složkách betonové směsi. Do struktury betonů se tudíž dostává až po betonáží, tj. dodatečně. Takto zasaženo, s různě rychlým materiálovým rozpadem betonové struktury, je asi 50 % ploch letišť a dálnic v ČR.
Naše vlastní nenormové zkoušky prokázaly, že beton ochotně přijímá agresivní látky i z podloží, a to jak s pronikající kontaminovanou vodou, tak o něco pomaleji i jen v důsledku tenze vodních par z kontaminovaného podloží. Současné návrhové modely konstrukcí vozovek s tímto vlivem neuvažují a je potřeba navrhnout účinná opatření.