Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě

Přihlášení

Bezpečný dopravní prostor

Bezpečný dopravní prostor

Druh akce
seminář
Trvání
4 hodiny
Určeno pro: cílová skupina (projektanti, studenti…)
odborná veřejnost
Počet bodů
1.0
Archiv
Ne
Přednášející (jméno)
Ing. Janoušková Šárka
Přednášející (pracoviště)
pplk. Sabina Burdová, Ing. Jiří Skála, kpt. Ing. Lubomír Sedlák, Jiří Tesař
Hlavní odborné téma – program akce
- pplk. JUDr. Sabina BURDOVÁ – Bezpečný dopravní prostor
- Ing. Jiří SKÁLA – Následky dopravních nehod ve světle světel aneb města šetří, lidé umírají
- kpt. Ing. Lubomír SEDLÁK – Reklamní zařízení v dopravním prostoru
- Jiří Tesař - Okružní křižovatky na rozhraní extra a intravilánu


Typ
B
Souhlas se zpoplatněním
ANO

Bezpečný dopravní prostor je takový dopravní prostor, který dokáže velmi účinně eliminovat vznik dopravních nehod, a pokud k nim i přesto dojde, snížit závažnost jejich následků. Dopravní prostor může usnadnit vznik či zhoršit následky dopravních nehod. Existuje celá řada faktorů, jaké jsou: psychologická přednost, nevhodné šířkové uspořádání, pevné překážky na pozemní komunikaci, náhlé změny vedení jízdních pruhů za vypouklými výškovými oblouky, či jinými překážkami rozhledu, velké kolizní plochy křižovatek, náhlé změny povrchu vozovky nebo jejího šířkového uspořádání atd.

V rámci Evropské unie (EU) patří Česka republika (ČR) na poslední místa stupnice úrovně bezpečnosti silničního provozu, neboť' v porovnáni s ostatními členy EU klesají v ČR počty nejzávažnějších následků dopravních nehod pomalejším tempem. Nejvýraznější je tento trend u nejzranitelnějších účastníků silničního provozu, jako jsou cyklisté a chodci.

Národní strategie bezpečnosti silničního provozu si klade dlouhodobý cíl - tzv. Vizi 0, což znamená, že je nepřípustné, , aby byl někdo usmrcen či vážně zraněn v souvislosti se silniční dopravou. Tato vize vychází ze skutečnosti, že každá dopravní nehoda představuje systémové selháni celé společnosti, nikoli jen chybu jednotlivce. Vývoj bezpečnosti silničního provozu však nelze hodnotit jen prostřednictvím nehodovosti. Každý z nás, kdo se provozu na pozemních komunikacích účastníme, bychom měli přijmout zásadu Národní strategie bezpečnosti silničního provozu, která zni:
"Bezpečně na silnicích - právo a zodpovědnost každého z nás".