Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě

Přihlášení

Připomínkové místo

Připomínkové místo

Na základě ustanovení § 23 písm. m) zákona č. 360/1992 Sb. o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě ve znění pozdějších změn a doplnění (autorizačního zákona) ČKAIT jakožto profesní komora zřízená zákonem posuzuje návrhy obecně závazných předpisů. ČKAIT je od roku 2015 připomínkovým místem Legislativní rady vlády v rámci mezirezortního připomínkového řízení (čl. 5, písmeno f, Legislativních pravidel vlády) v případě, že se návrh týká právní regulace související s výkonem odborných činností podle autorizačního zákona či spadajících do oblasti působnosti ČKAIT, tedy už deset let.

Proces připomínkového řízení zajišťuje Středisko legislativně právní ČKAIT ve spolupráci s Legislativní komisí za profesní podpory představenstva, ostatních komorových orgánů a profesních aktivů i oblastních kanceláří. ČKAIT obdrží v mezirezortním připomínkovém řízení od předkladatelů návrhů prostřednictvím vládního informačního systému eKLEP podklady k navrhovaným novým předpisům (zákonům, podzákonným předpisům a nelegislativním materiálům) a k novelám stávajících právních předpisů z oblasti stavebního práva, které se vztahují k činnosti autorizovaných osob. V roce 2024, kdy vyhlašování nových právních předpisů přešlo od počátku roku na jejich elektronickou podobu v e-Sbírce, se připravoval současně i přechod připomínkových řízení na nový elektronický formát v systému e-Legislativa. Zástupkyně SLP zajistila přístup do systému a prošla zaškolením.

 

Připomínky v mezirezortním připomínkovém řízení za rok 2024

 

 v roce 2024 ČKAIT celkem připomínkovala 54 předložených návrhů právních i neprávních dokumentů v MPŘ. Na základě Komorou předložených tezí autorizačního zákona Ministerstvo pro místní rozvoj ČR navrhlo znění novely, k němuž potom ČKAIT zpracovala další připomínky v mezirezortním připomínkovém řízení. Termín pro podání připomínek byl na počátku července a Komora podala 39 připomínek k předloženému návrhu novely autorizačního zákona. Po dohodě s MMR zároveň do stejné novely navrhla ČKAIT i souvisejících 10 novelizujících bodů ke stavebnímu zákonu č. 283/2021 Sb. ve znění předchozích novel. Návrhu velké novely autorizačního zákona a jeho připomínkám v mezirezortním připomínkovém řízení se věnuje zvláštní kapitola našich Informací na webu https://www.ckait.cz/pozdrzi-se-pripravovana-novela-autorizacniho-zakona . Návrhy na úpravu nového stavebního zákona byly po úpravách zapracované do navrhované novely k energetickému zákonu, kterou koncem ledna 2025 projednal Senát a vrátil jej do PSP s doporučujícím usnesením.

 

ČKAIT připomínkovala na přelomu let 2023 a 2024 v MPŘ návrh vyhlášky o dokumentaci staveb, zásadní připomínky Komory nebyly akceptovány. V únoru 2024 projednala LK vypořádání připomínek Komory k návrhu nové vyhlášky o požadavcích na výstavbu podaných v létě roku 2023. Připomínky k vyhlášce o provedení některých ustanovení nového stavebního zákona MMR nevypořádalo, vydalo ovšem vyhlášku ve zcela jiné podobě nežli prošla připomínkovým řízením. Připomínky k návrhu tzv. Formulářové vyhlášky sdílela ČKAIT s ČKA. Jednalo se o komentáře, upozornění a návrhy k formulářům řízení o povolení záměrů podle nového stavebního zákona, včetně formálních sjednocujících doporučení.

 

K předloženému návrhu plánu legislativních prací vlády pro rok 2025 navrhla Komora zařazení novel zákona č. 283/2021 Sb. stavebního zákona a č. 360/1992 Sb. autorizačního zákona. Připomínka z 21. října 2024 nebyla ke dni sepsání tohoto textu vypořádána. 

 

Z aktivu staveb vodního hospodářství a krajinného inženýrství uplatnila Komora pět připomínek Ing. Adama Vokurky, předsedy aktivu k návrh novely zákona o vodách. Vypořádání bylo kompromisem mezi připomínkou ČKAIT a ČKA. Doporučující připomínku k návrhu novely vyhlášky č. 528/2005 Sb., o fyzické bezpečnosti a certifikaci technických prostředků a na přelomu roku 2024 a 2025 dvě další připomínky k navrhovanému nařízení vlády o technických požadavcích a dalších specifikacích pro některé zbraně, střelivo a střelnice a pro zabezpečení zbraní a střeliva uplatnil Ing. Ladislav Bukovský (dosud nevypořádány). Osm připomínek k návrhu novely zákona č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie připomínkovala Komora pod vedením Ing. Josefa Velíška, předsedy Rady ČKAIT pro uznávání odborné kvalifikace. Připomínky mířily zejména proti navrhovanému vysílání zahraničních osob do ČR bez ověření jejich kvalifikace, zvláště ze zemí, kde není regulována stejná činnosti, která vyžaduje v ČR autorizační zkoušku. Připomínky vesměs nebyly akceptovány. Návrh vyhlášky k novému stavebnímu zákonu o rozsahu a obsahu projektové dokumentace dopravních staveb připomínkoval aktiv dopravních staveb, uplatnil pět základních tezí a 77 připomínek k jednotlivým částem a přílohám navrhované vyhlášky. 4 připomínky zaslala Komora k návrhu vyhlášky o podrobnostech některých informačních systémů stavební správy. Připomínky k návrhu vyhlášky MMR nevypořádalo, vydalo ovšem vyhlášku ve zcela jiné podobě, nežli prošla připomínkovým řízením. Upravuje předepsané formáty digitálních souborů a jejich podepisování pro IS státní správy. 

Připomínky k vyhlášce o provedení některých ustanovení nového stavebního zákona tzv. Formulářové vyhlášky sdílela ČKAIT s ČKA. Jednalo se o komentáře, upozornění a návrhy k formulářům řízení o povolení záměrů podle nového stavebního zákona, včetně formálních sjednocujících doporučení. S ohledem na digitalizaci stavebního řízení připomínkovala Komora návrh novely vyhlášky č. 36/2006 Sb., o ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu. Současná právní úprava vůbec neumožňuje konverzi projektové dokumentace do digitální podoby. ČKAIT připomínkovala i novelu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s úpravou vybraných agend v působnosti Digitální a informační agentury, a to návrhem na možné sloučení u autorizovaných osob datových schránek podnikatelských s jejich členskými datovými schránkami (nebylo vypořádáno). ČKAIT uplatnila také několik zásadních odborných připomínek k návrhu včetně příloh novely vyhlášky č. 264/2020 Sb., o energetické náročnosti budov (nebylo vypořádáno). Kancelář oblasti Karlovarský kraj připomínkovala nařízení vlády, kterým se vymezuje Ptačí oblast Západní Krušné hory, aby je uvedla do souladu s dříve schválenou územní studií. K připomínce z roku 2023 návrhu novely zákona o znalcích se vyjádřil navrhovatel MS, že v současné době nemají kapacitu pro sladění odvětví znalců s oborů jejich autorizace.

 

K připomínce ČKAIT z konce roku 2023 na návrh novely zákona č. 254/2019 Sb., o znalcích, znaleckých kancelářích a znaleckých ústavech odpovědělo Ministerstvo spravedlnosti, že sladění oborů znalců s obory jejich požadované autorizace nejsou nyní v možnostech Ministerstva.

 

Mnohé další připomínky zůstaly dosud nevypořádané, jejich uplatnění pojalo zejména MMR často jinak či je uplatnilo v pozměněné formě či částečně.

 

Bez připomínek ČKAIT ponechala předložené návrhy k vymezení zón ochrany přírody, tyto návrhy přeposílá SLP oblastním kancelářím ČKAIT příslušné oblasti, které se mají dotknout, dále pak prováděcí vyhlášku o veřejné hydrometeorologické službě, akční plán boje proti korupci, návrh na novelizaci Ústavy, dále pak návrhy formulářů pro integrační podniky, novelizace zákona o NKÚ, zprávu o životním prostředí ČR, sazby poplatků za odbornou činnost pověřené organizace v oblasti bezpečnosti pro vyhrazená technická zařízení, o technických podmínkách požární ochrany staveb, o podmínkách akreditace a provádění zkoušek z odborné způsobilosti, administrativní bezpečnosti a o registrech utajovaných informací, návrh zákona o uhlíkovém vyrovnání, návrh vyhlášek o průmyslové bezpečnosti, látkách poškozujících ozonovou vrstvu, novelu zákona o cestovních dokladech, služebním průkaze NBÚ, návrh zákona o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie a o změně souvisejících zákonů, který se dotýkal jen OZE, ale i návrh na změnu zákona o zadávání veřejných zakázek (netýkal se žádné speciální úpravy stavebních zakázek). Nepřipomínkovali jsme ani změnu zákona o výrobcích s ukončenou životností ani návrh zákona o správě informací o stavbě, informačních modelech stavby a vystavěného prostředí, na jehož přípravě se Komora podílela před MPŘ. Připomínky ze strany ČKAIT nevyvolaly ani návrhy na kompenzace nepřímých nákladů spojených s emisemi, podrobností o výkonu spisové služby, zabezpečení letecké záchranné služby, specifických zdravotních službách, přírodních léčivých zdrojích, ani návrh vyhlášky o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a jednotném standardu, který navrhovala doplnit ČKA a ani návrhy novel zákona o ochraně přírody a krajiny a zákona o podmínkách zdravotní způsobilosti osob k provozování dráhy a drážní dopravy, implementaci Strategie rozvoje infrastruktury pro prostorové informace v České republice, novelu o pobytu cizinců, ochranu klimatu, správu datového fondu veřejné správy, stanovení obecních stavebních úřadů, ani evropsky významné lokality.