Vodní infrastruktura na Baťově kanálu
Pořadatel
Klíčové slovo
o Přístav Veselí nad Moravou, infocentrum investor a provozovatel ŘVC
o Doprovodná břehová infrastruktura , investor Město Veselí nad Moravou
o Apartmány – soukromý investor Vinařství Dog in Dock
o Přístaviště Vnorovy čekací stání, přístavní hrana provoz PK – investor Povodí Moravy
o Plavební komora Rohatec , investor ŘVC
- Prohlídka přístavu pro 32 lodí a doprovodné infrastruktury včetně infocentra, občerstvovacího zařízení , apartmánového domu.
- Odborný výklad zástupců Ředitelství vodních cest k připravovaným investicím na Baťově kanálu: Plavební okruh Veselí Nad Moravou-Vnorovy, rozšíření vodní cesty do Hodonína
- Výklad k přípravě výstavby transbordéru dle návrhu ing. Rajniše a také prodloužení vodní cesty do Kroměříže na území Zlínského kraje.
- Stavba plavební komory Rohatec, odborný výklad stavebního dozoru.
V roce 2024 uplynulo 90 let od zahájení stavby Baťova kanálu. Od té doby prošel zajímavým vývojem, od čistě vodohospodářského a pro průmysl sloužícího zařízení přes půl století zanedbaného koryta kanálu až po jeho revitalizaci s využitím pro turistický ruch trvající od poloviny devadesátých let minulého století.
Znovuzprovoznění Baťova kanálu v podobě více než padesáti km vodní cesty, dvou desítek přístavů a přístavišť. Od samého začátku sehrává v jeho rozvoji klíčovou roli Ředitelství vodních cest ČR, které zajišťuje potřebné investice do rozvoje této vodní cesty.
Exkurze dává prostor pro seznámení se s již zrealizovanými projekty a s velkorysými projekty, které jsou v současnosti připravovány a snad se je podaří i uskutečnit. Mezi nejvýznamnější stavbu realizovanou v současné době patří výstavba nové plavební komory Rohatec , která umožní prodloužení vodní cesty do Hodonína. V severní části vodní cesty je připravováno její prodloužení do Kroměříže, což znamená vybudování nové plavební komory na Bělovském jezu. Velice zajímavou stavbou je připravovaný Plavební okruh Veselí nad Moravou- Vnorovy s dominantním objektem lodního zdvihadla a v neposlední řadě výstavba transbordéru ve Vnorovech podle návrhu architekta Rajniše, který zde vyřeší chybějící křižování řeky Moravy a Baťova kanálu.