Doporučení ČKAIT pro AO spolupracující s IZS při sanacích škod po povodních 2024
Řada autorizovaných osob se již aktivně, a to i na základě výzvy oblastních kanceláří ČKAIT v povodní postižených oblastech, zapojila do pomoci a odstraňování následků přírodní pohromy. Oblastní kanceláře byly ze strany Ing. Špalka, předsedy ČKAIT, kontaktovány hned v úterý 17. září. Předcházelo tomu telefonické koordinační jednání s generálporučíkem Ing. Vladimírem Vlčkem, Ph.D., MBA, generálním ředitelem Hasičského záchranného sboru ČR.
Výstupem byl stručný doporučený postup níže, sdílený i s centrálami Integrovaného záchranného systému (IZS) a Ústřední povodňové komise (ÚPK). Doporučený postup autorizovaných osob (AO) při letošní mimořádné události se opírá o osobní zkušenosti Ing. Špalka, neboť byl úspěšně aplikován v Plzeňském kraji v případě posuzování statiky zatopených objektů v roce 2002. Věnujte, prosíme, pozornost i doporučením ohledně spolupráce s IZS případně jiným objednatelem ve vztahu k odměňování nebo aplikaci pojištění autorizovaných osob.
Doporučený postup je nyní aplikován zejména v nejpostiženější oblasti severní Moravy. Koordinaci spolupráce autorizovaných osob s IZS v Moravskoslezském a Olomouckém kraji zajišťují společně oba předsedové příslušných oblastních kanceláři ČKAIT, konkrétně Ing. Petr Dospiva, 1. místopředseda ČKAIT a Ing. Pavel Klega, autorizovaný inženýr v oboru požární bezpečnost staveb, který má i osobní praktickou zkušenost s prací hasičů. (kontakt: +420604336302, pklega@ckait.cz)
Doporučený postup pro oblasti ČKAIT při zapojení AO do odstraňování následků povodní 2024:
- Oblastní kanceláře vyzývají statiky, mostaře, dopravní inženýry a další autorizované osoby v kraji ke spolupráci na odstraňování následků povodní 2024, zajišťují jejich počet, doplňují aktuální kontakty a aktuální možnosti jejich zapojení.
- Oblastní kanceláře vytváří aktuální seznamy AO ochotných se zapojit do pomoci, sdílí je s Kanceláří ČKAIT, případně dle potřeby a situace s oblastními kancelářemi sousedních nebo nejvíce postižených krajů.
- Vedení oblastí postižených mimořádnou událostí iniciuje schůzku s krajským velitelem IZS/HZS s cílem koordinovat zapojení autorizovaných osob. Ve spolupráci s IZS/HZS je nutné určit obce, ve větších městech ulice, které budou prohlížet konkrétní týmy AO. Místa budou zahrnuta do časových plánů. IZS informuje obyvatele, kdy budou navštíveni statikem. Zabrání to chaotické organizaci posuzování staveb. Uklidní to postižené lidi.
- Vedení oblasti ve spolupráci i IZS/HZS pomáhá s vytvářením týmů z aktivovaných statiků, mostařů, dopravních inženýrů a případně dalších. Týmy tvoří minimálně dvě autorizované osoby, které budou po opadnutí vody ve spolupráci s IZS/HZS prohlížet stavby.
- Autorizovaní statici, mostaři a dopravní inženýři vyzvání velitelem IZS/HZS se dostavují na určené místo a vystavují předběžné zprávy s výsledným doporučením, zda je nutné objekt demolovat, ať už úplně nebo částečně, zda je v pořádku nebo zda je nutno případně provést potřebné zabezpečovací práce a je nutná následná podrobná prohlídka.
- Vzor protokolu, který si vytvořily oblastní kanceláře Ostrava a Olomouc ve spolupráci s IZS a pracovníky krajských úřadů, je přílohou této zprávy.
- Pokud jsou autorizované osoby povolány velitelem IZS/HZS stávají se součástí systému IZS. Jejich postavení – viz níže.
- Pokud statiky vyzve postižená obec nemusí se na ně vždy vztahovat zákon o IZS.
- Pokud statiky vyzve soukromník, jedná se o soukromoprávní vztah.
- AO by si měly uložit písemný doklad o tom, kdo je k zásahu povolal, i v případě, že se rozhodnou poskytnout své služby pro bono.
- AO posílají fakturu za vykonané služby tomu, kdo je povolal. Je vhodné předem dohodnout smluvní odměnu a způsob fakturace.
Postavení autorizované osoby ve vztahu k IZS. Zapojení AO do odstranění následků povodní
V zásadě se uplatňuje jednoduchý model vycházející ze dvou fází:
- Pro prvotní posouzení stavu stavby v rámci mimořádné události je obvykle autorizovaná osoba vyzvána zástupcem IZS (nejčastěji hasiči), posouzení probíhá zpravidla v rámci zásahu IZS. Autorizovaná osoba je pak přímo zapojena do práce IZS a je součástí zasahujících složek, když podléhá veliteli zásahu. AO doporučuje okamžitá opatření v rámci zásahu IZS. Smluvním partnerem (klientem) AO je potom IZS/HZS, respektive v případě vyhlášení stavu nebezpečí příslušný krajský úřad. Výsledkem práce AO je zpravidla protokol o stavu dotčené stavby a navržených/provedených opatřeních.
- Po ukončení zásahu IZS spadají jakékoliv další práce do gesce vlastníka stavby. Pokud je tedy pro odstraňování následků mimořádné události třeba, spolupracuje AO přímo s vlastníkem stavby, a to na bázi objednatel – dodavatel. Výsledkem práce AO je potom posouzení stavu stavby a návrh příslušných opatření (prací), které slouží jako podklad pro navazující práce (například opravné práce, sanace, odstranění stavby), resp. jejich oznámení příslušnému stavebnímu úřadu.
Podoba a obsah protokolu/zprávy, kterou vydává autorizovaná osoba po prohlídce stavby
Zjednodušený Protokol po povodních musí vždy obsahovat: přesnou identifikaci stavby/ objektu/terénní úpravy, objednatele, datum šetření a účastníci šetření, nálezový stav a závěr – jednoduché vyhodnocení stavu, případně doporučená opatření.
Doporučené hodinové sazby při výkonu činnosti autorizované osoby
Doporučené ceny nejsou. Podrobnosti lze najít v sazebnících inženýrských prací například na www.cenyzaprojekt.cz. Jedná se však o relativně rizikovou a vysoce kvalifikovanou odbornou činnost, kde se obvyklý honorář za odborné posouzení stavu stavby může pohybovat kolem 1200 – 1800 Kč/hod + DPH. Smluvní odměnu včetně úhrady cestovních nákladů a případných nákladů na ochranné pomůcky je dobré sjednat předem.
Obvyklé náklady na zpracování posudku. Kdo je hradí a uznatelnost nákladů při likvidaci škody pojišťovnou
Celkovou cenu nelze předem stanovit, závisí na tom, jaké jsou prostoje, přístupnost, nutnost osobních ochranných prostředků. Například výměna filtrů do masky vyjde zhruba na 500 Kč/hod.
Pojištění autorizovaných osob. Vliv statusu objednatele
Pokud by se při výkonu „těchto činností cokoliv stalo“ přímo autorizované osobě (myšleno újma na majetku/zdraví/životě), potom je důležité, aby této AO náhrada takto vzniklé újmy (škody) byla vůbec poskytnuta. Zda bude poskytnuta z nějakého typu pojištění, či z jiných prostředků, je věc druhá.
Podle zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému… (dále jen „IZS“ či „Zák. o IZS“), §4, odst. (1) a násl., nikde jmenovitě neuvádí ČKAIT (resp. obecně její členy), ani jinou komoru, či podobné profesní sdružení a tím pádem ČKAIT není považována automaticky ani za základní, ani za ostatní složku IZS z prosté povahy věci.
Pokud ovšem při vzniku mimořádné události je vyzvána k součinnosti AO individuálně, zejm. přímo krizovým štábem (zástupcem), potom této konkrétní AO náhrady dle zák. č. 239/2000 Sb., o IZS, naopak přísluší. Otázku řeší § 30 zákona č. 239/2000 Sb.
Má to ale řadu nedostatků. Z hlediska náhrad a spolupráce s IZS není ujasněno mnoho eventuálních situací.
Pokud jde o krytí případných škod v případě, že je AO poškozeným, z rámcové pojistné smlouvy ČKAIT č. 8079838217, sjednané na pojištění profesní odpovědnosti AO, tak ta řeší případy škod, způsobených (zaviněných) ze strany AO při výkonu odborných činností (AČ) vůči třetím osobám (např. vůči stavebníkovi apod.). Z tohoto pojištění se tedy nehradí škody vzniklé přímo samotným AO (šlo by o škodu vlastní – není pojištěno).
Pokud by škoda (újma), zaviněná AO (viníkem), měla příčinu v pochybení odborného (profesního) charakteru, tak by všeobecně zafungovalo pojištění sjednané rámcovou pojistnou smlouvou ČKAIT č. 8079838217, sjednané na pojištění profesní odpovědnosti AO. Zde se očekává, že v nastalé situaci bude AO vykonávat odbornou činnost v oboru, pro který jí byla udělena autorizace. Zde všeobecně platí známé plošné limity plnění. Pomineme-li individuální připojištění jednotlivých členů, tak od 1.1.2024 všeobecně platí roční limit plnění ve výši 300 tis. Kč za jednu (a všechny) pojistné události…
Autoři doporučení:
- Ing. Robert Špalek, předseda ČKAIT
- Ing. Petr Dospiva, 1. místopředseda ČKAIT, předseda oblasti ČKAIT Ostrava
- Ing. Michal Drahorád, místopředseda ČKAIT a předseda Profesního aktivu Statika a dynamika staveb (SaD), Mosty a inženýrské konstrukce (MIK), Zkoušení a diagnostika (ZaD)
- Ing. Pavel Klega, předseda oblasti Olomouc – koordinace pomoci AO v oblasti severní Moravy
- Ing. Ladislav Bukovský, předseda oblasti ČKAIT Praha a Středočeský kraj a předseda Technické komise ČKAIT
- Mgr. Jakub Doležel, pojišťovací makléř PM ČKAIT, s.r.o.