Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě

Přihlášení

Portál stavebníka stále nefunguje – dopady pocítí české stavebnictví už v letos

Portál stavebníka stále nefunguje – dopady pocítí české stavebnictví už v letos

S dalším termínem, kdy takzvaný technologický bypass digitalizovaného stavebního řízení bude plně funkční a kdy bude možné bez problémů přijímat a vyřizovat žádostí o povolení staveb či kolaudačních rozhodnutí, přišlo v těchto dnech Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR). V pondělí 20. 1. 2025 mělo spolu s dodavatelem původního systému stavebního řízení nasadit na vybraných stavebních úřadech technologický bypass do ostrého provozu v pilotním režimu. Cílem je vychytat možné nedostatky a také zjistit zpětnou vazbu od samotných úředníků, kteří se systémem budou pracovat. Pokud podle vyjádření MMR vše půjde, jak má, od února se budou moci všechny stavební úřady k tomuto novému rozhraní připojit.

Podle České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) toto prohlášení jen potvrzuje to, před čím projektanti a stavitelé opakovaně varovali.  12. prosince Senát PČR přijal částečný bypass jen na základě příslibu, že následující den bude systém průchodný a funkční. Doposud se tak nestalo. Vyřizování žádostí stále vázne. Přitom se jedná jen o jednu polovinu vleklého problému, v němž se kvůli nevydařené digitalizaci stavebního řízení ocitlo celé české stavebnictví. Druhou polovinu – tedy problémy spojené s podáváním projektové dokumentace výhradně přes Portál stavebníka – technologický bypass totiž neřeší vůbec.

Pověřený meziresortní tým společně s dodavateli digitálních systémů se soustředí pouze na část určenou stavebním úřadům. Portál stavebníka, který je pro zdar celého povolovacího řízení neméně důležitý, zůstává stranou zájmu. Ani sedmý měsíc od plné účinnosti nového stavebního zákona a spuštění digitalizace stavebního řízení nenastalo slibované zrychlení povolovacích procesů. Namísto toho je celý obor paralyzován. A stavebníci se musejí vypořádat v rozhraní Portálu stavebníka s řadou chyb a překážek, v některých případech nezdolatelných.

Fakt, že počet vydaných stavebních povolení v létě a na podzim vykazuje jen mírný meziroční propad, s chybami v digitalizaci nesouvisí. Odpovídá tomu, že do konce června 2024 obdržely stavební úřady enormní množství žádostí srovnatelné s celoročním průměrem. Tyto žádosti se vyřizují „postaru“ mimo Portál stavebníka.

Jak na tom jako stavebníci s novými žádostmi jsme, nevíme. Systém totiž neposkytuje informace o procesu. Naopak ukazuje žádosti jiných stavebníků nebo přesměrovává žádosti na úplně jiné dotčené orgány. Rozhodně nedošlo ke zrychlení povolovacího procesu, naopak. Pokud se něco rychle nezmění, již brzo výpadek vydávaných stavebních povolení pocítí celé české stavebnictví,“ konstatuje Ing. Robert Špalek, předseda ČKAIT.

Pozitivní je, že před Vánoci byla doplněna jedna chybějící funkcionalita Portálu stavebníka. Konečně je tak možné v souladu s novým stavebním zákonem podat žádost o stavební povolení písemnou cestou (nejčastěji přes datovou schránku) a zároveň projektovou dokumentaci nahrát jediným povoleným způsobem, tedy přes Portál stavebníka. K 13. prosinci 2024 se tak podařilo zprovoznit to, co mělo bezproblémově fungovat už od 1. července loňského roku.

Ani tento krok se ovšem neobešel bez komplikací. Nahranou projektovou dokumentaci totiž není možné na Portálu stavebníka otevřít a poznámkovat online. Stavební úřady, dotčené orgány a další účastníci řízení obdrží odkaz, z něhož si musí tzv. zazipovanou dokumentaci stáhnout, a to bez jakéhokoliv omezení dalšího využití či alespoň označení, kdo a kdy si projektovou dokumentaci stáhl. Jeden problém se tedy odstranil, ale zároveň se vytvořil jiný. „Očekáváme, že se tento postup záhy stane i s ohledem na kolizi se správním řádem, který jasně definuje okolnosti nahlížení do spisu, předmětem soudních sporů. Kromě toho se tímto vytvořilo významné riziko zcizení nebo zneužití majetkových práv stavebníka i duševních autorských práv projektanta,“ upozorňuje Ing. Robert Špalek.

ČKAIT zdůrazňuje, že nová opravená verze Portálu stavebníka měla být v ostrém provozu spuštěna do 10. prosince 2024. Odborné veřejnosti a senátorům, kteří šestou novelu nového stavebního zákona schválili 12. prosince, byla představena jen testovací verze s doplněnými funkcionalitami, s nimiž se ČKAIT nemohla v předstihu seznámit. Zákonodárci přesto v rozporu s předchozími veřejnými přísliby rozhodli, že přijmou předložený návrh tzv. úzkého bypassu jen pro stavební úředníky a že nebudou dbát na varování odborníků ČKAIT, Hospodářské komory ani Svazu měst a obcí. 

Jakožto stavebníci zůstáváme v nejistotě. Lhůty dodržovány nejsou. A ztráty stavebníků i projektantů vzrůstají. Je jen otázkou času, kdy se objeví první hromadná žaloba na stát kvůli tomu, že nejsou vydávána povolení stavebních záměrů, tudíž je ani není možné realizovat,“ konstatuje Ing. Radim Loukota, místopředseda ČKAIT.

Komora v souvislosti s přetrvávajícími problémy Portálu stavebníka upozorňuje, že nové verze informačního systému stavebního řízení jsou nasazovány bez předchozího odpovídajícího testování nejen na straně stavebníků, ale dokonce ani na straně stavebních úřadů. Takže ti, kdo o povolovacím procesu vědí nejvíce a každodenně s ním pracují, se vždy až v ostrém provozu dozvědí, co tvůrci digitalizačního systému podle pokynů MMR připravili.

To, že se konečně zavede testování systému na vybraných stavebních úřadech, je skvělé. Jen to přichází o několik let později. Já osobně jsem toto doporučoval zavést již v době přípravy nového stavebního zákona v roce 2019. Od té doby jsem to nesčetněkrát opakoval na mnoha jednáních se zástupci MMR. Bohužel marně. Ještě by to chtělo do testovacího procesu zapojit i projektanty, o tom s námi však zatím nikdo nejedná,“ shrnuje Ing. Robert Špalek. Zároveň dodává, že vytvoření programu je obvykle jen zlomkem práce. Testování v pilotním provozu a oprava chyb systému si vyžádá obvykle zbývající větší část odvedené práce. Je proto naprosto nezodpovědné, že byl do provozu puštěn nevyzkoušený program. Všichni, kteří chtějí v ČR něco postavit, se tak stali nedobrovolnými a neplacenými testery.

Navíc se stále řeší pouze přístup a způsob práce stavebních úřadu. To je z hlediska celého procesu povolovacího řízení nedostatečné. Aby totiž mohly stavební úřady a dotčené orgány podané projektové dokumentace hodnotit, je především nutné, aby tyto mohly být do systému bezproblémově nahrány. Aby se zobrazily na odpovídajícím místě a aby na tom místě i zůstaly bez toho, že by po čase zmizely celé nebo některé části.

Inženýrská komora proto skepticky hodnotí proklamace politiků, jež zazněly na okraj projednávání šesté novely nového stavebního zákona. Podle nich měl úzký bypass přinést stavebníkům právní jistotu. To se však nestalo. Jak dokládá loňský průzkum ČKAIT mezi 2000 autorizovanými osobami činnými ve stavebnictví, 70 % z nich kvůli problémům s Portálem stavebníka podávalo i po 1. 7. 2024 žádosti a projektové dokumentace nezákonným způsobem, tedy datovými schránkami, e-mailem, úschovnou, či dokonce i v tištěné verzi.

Může se jednat až o tisíce nezákonným způsobem podaných stavebních záměrů, které tento úzký bypass nijak neřeší a stavebníky tak ponechává v nejistotě, zda případné rozhodnutí vydané k žádosti a dokumentaci podané nezákonným způsobem nebude u soudu úspěšně zpochybnitelné,“ varuje Ing. Radim Loukota.

 

Výstup z průzkumu ČKAIT o praktických zkušenostech s užíváním Portálu stavebníka, který se uskutečnil ve dnech 26.listopadu až 8. prosince 2024

 

Pokud jste Portál použil/a, ale nepodařilo se Vám úspěšně odeslat žádost nebo uložit projektovou dokumentaci na centrální úložiště, jaké další kroky jste musel/a podstoupit?    

Možnosti odpovědí                                                                                                                                                           Počet       Podíl

  • Odeslání digitální projektové dokumentace datovou schránkou                                                                   708         48,0%
  • Odeslání digitální projektové dokumentace jiným elektronickým nástrojem (e-mail, úschovna atd.)     402         27,3%
  • Odevzdání žádosti i projektové dokumentace v tištěné podobě                                                                    476         32,3%
  • Odložení žádosti na dobu, kdy bude Portál plně funkční                                                                                392         26,6%
  • Jiný postup                                                                                                                                                               163         11,1%

Podařilo se vám žádost včetně dokumentace zdárně vložit do Portálu stavební správy?

Možnosti odpovědí                                                                                                                         Počet      Podíl

  • Částečně – někdy ano, někdy ne                                                                                       781       44,4 %
  • Ne                                                                                                                                           567        32,2 %
  • Ano                                                                                                                                         473         26,9 %

Můžete srovnat časovou náročnost procesu podání žádosti včetně PD do 30. června 2024 a od 1. července prostřednictvím portálu stavebníka?

Možnosti odpovědí                                                                                                                     Počet      Podíl

  • Zásadně náročnější – otázka několika dní, týdnů navíc                                                  659        38,8%
  • Náročnější – otázka několika hodin navíc                                                                          660        38,9%
  • Stejné jako vždy                                                                                                                      261        15,4%
  • Po 1. červenci 2024 došlo ke zrychlení                                                                               165        9,7%

Pokud jste portál stavebníka využili naopak úspěšně, obdrželi jste v zákonné lhůtě rozhodnutí stavebního úřadu podle NSZ?

Možnosti odpovědí                                                                                                             Počet    Podíl

  • Ano, získal jsem rozhodnutí stavebního úřadu                                                      134        9,0%
    v zákonné lhůtě a nezaznamenal jsem žádný problém
  • Ano, získal jsem rozhodnutí stavebního úřadu,                                                     360        24,1%
    i když s částečnými problémy nebo po zákonné lhůtě
  • Ne                                                                                                                                   893        59,8%

 

Pro více informací kontaktujte:

   Ing. Markéta Kohoutová, vedoucí Tiskového oddělení ČKAIT, tel.: 227 090 227, 773 222 338, mkohoutova@ckait.cz

   Jiří Hlinka, externí komunikace, tel.: 602 226 913, jhlinka@ckait.cz

21. 01. 2025