Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě

Přihlášení

Železnice a budoucnost vysokorychlostních spojení

Železnice a budoucnost vysokorychlostních spojení

Druh akce
webinář
Trvání
2 hodiny
Určeno pro: cílová skupina (projektanti, studenti…)
projektanti, studenti
Počet bodů
0.5
Archiv
Ne
Přednášející (jméno)
Ing. Jiří Zima
Přednášející (pracoviště)
Ing. Anna Kodysová, MBA, SŽDC/Správa železnic, vedoucí mezinárodního oddělení
Hlavní odborné téma – program akce
Budoucnost vysokorychlostních tratí; sjednocovaní parametrů železničních systému v Evropě;
Typ
B
Zpětná vazba – hodnocení účastníky (ano / ne)
Zpětná vazba – hodnocení účastníky ne
Souhlas se zpoplatněním
ANO

• HISTORIE Železniční doprava, která historicky prokázala své opodstatnění v dopravních systémech nejen Evropy, ale i Ameriky, Asie a ostatních kontinentů, má v dnešní době své zastánce i odpůrce. Tak, jak se profilovala mimo jiné i jako strategický vojenský nástroj a tím pádem preferovala rozličnost železničních systémů, je v dnešní době zjevně zřetelný tlak na sjednocení parametrů a tím kompatibilitu zajišťující rychlé přesuny na dlouhé vzdálenosti jak v nákladní, tak v osobní železniční dopravě.

• SOUČASNÁ POLITIKA Evropská integrace a s tím související snahy sjednotit železniční systémy trvá hlavně od vzniku mezinárodní železniční organizace UIC, sídlící v Paříži. Po vzniku Evropské agentury pro železniční dopravu tuto úlohu hraje Evropská komise. Jako členský stát jsme dnes povinni respektovat směrnice a nařízení, která zde vznikají. Za dvě hlavní kapitoly lze považovat nákladní a osobní dopravu. Zatímco nákladní doprava (cargo), není až tolik limitována samotnou rychlostí přeprav v jednotlivých členských státech, ale hlavně pobytem vlaků na hranicích členských států, o osobní dopravu a její rychlost se vedou nejen odborné, ale zejména politické diskuse. Rychlost, konvenční tratě a vyjmenovaná síť tzv. TEN-T, definované koridory pro evropskou nákladní dopravu. Osobní doprava, rychlost na stávajících tratích a možnosti zvyšovat rychlost při zvyšování parametrů na stávající síti kontra vybudování zcela nových tras pro vysokorychlostní spojení. Střetává se zde logicky pohled ekonomický s touhou vybudovat VRT i v naší zemi a tím realizovat potřebná spojení s okolními evropskými aglomeracemi.

• Spojení Praha – Drážďany, současný stav příprav, podklad Správa železnic – stav k roku 2021.