Připomínky ČKAIT k novele autorizačního zákona z léta 2024
Ačkoliv v létě 2024 prošla mezirezortním připomínkovým řízením, tzv, velká novela autorizačního zákona (AZ) by měla být ještě doplněna o přezkum interních komorových předpisů na podnět ministerstva soudem. V roce 2025 se její prvně plánované vyhlášení odkládá, projednání navrhla ČKAIT doplnit do letošního plánu legislativních prací vlády, zatím bez výsledného efektu.
Na počátku července 2024 projednali zástupci představenstva, představitelé legislativní komise i autorizační rady se zástupcem odboru stavebního řádu MMR magistrem Daňkem připomínky k návrhu velké novely autorizačního zákona předložené tímto ministerstvem. I když návrh vyšel z předchozích jednání ministerstva se zástupci obou profesních komor, prezentovala ještě k němu ČKAIT ještě 39 připomínek. Níže uvádím přehled připomínek, o kterých povede ještě Komora s Ministerstvem další jednání:
Doposud nebyl odstraněn deset let překonaný odkaz č. 3 v § 2 AZ na starý obchodní zákoník č. 513/1991 Sb. a tudíž je třeba reflektovat od roku 2014 účinný zákon o korporacích a odkaz aktualizovat.
V paragrafu č. 5 navrhla ČKAIT vedle dosavadní autorizace inženýra a technika i zvláštní vymezení pro autorizovaného stavitele.
V seznamu oborů autorizace má nastat změna názvu oboru technika prostředí staveb (nově technická zařízení budov) a má se vypustit jako samostatně existující obor stavby pro plnění funkce lesa (začlení se mezi stavby vodního hospodářství).
Blíže obory a s nimi spojená oprávnění vymezí nově ve spolupráci s Komorou připravovaná vyhláška Ministerstva.
Prodlouží se lhůta od splnění podmínek uchazeče o autorizaci pro umožnění slibu na tři měsíce.
V § 8 se má do požadavků na střední odborné vzdělání doplnit maturitní zkouška. Předmětem autorizační zkoušky mohou být také znalosti získané při vzdělání uchazeče.
v § 11 se prodlení s úhradou členského příspěvku spojuje s pozastavením členství v Komoře, nezaplatí-li člen ani na základě výzvy s poučením.
Odpovědnost AO se v § 12 spojuje návrh s výkonem "vybraných a dalších odborných činností". Na základě připravované vyhlášky o oprávnění AO má dojít k úpravě podrobnějších vymezení k jejich jednotlivým činnostem. Doplní se povinnost předložit dozorčí radě výpis z rejstříku trestů na požádání.
V souvislosti s výkonem činnosti autorizované osoby při podnikání prostřednictvím právnických osob uplatnila Komora připomínky k paragrafům 14 odst.1, 15b a 15c, které navrhujeme aktualizovat podle současné platné obecné právní úpravy o korporacích.
Autorizovaný stavitel bude doplněn ve zvlášním § 19a s uvedením svých oprávnění.
Všechny paragrafy od §17 do § 19a navrhujeme ve znění spojujícím vyjmenovaná oprávnění s výslovným uvedením, že se jedná o právo „vykonávat tyto vybrané a další odborné činnosti“.
Výkon odborných funkcí v orgánech státní správy upraví služební předpisy a protože ČKAIT neuznává výkon státní správy jako praxi, necitovali bychom toto oprávnění ani v autorizačním zákoně. K vedení provádění stavby se doplní i odstraňování staveb. Geodetická měření a vytyčovací práce navrhuje ČKAIT do rozsahu příslušejícího autorizovaným zeměměřičům (ověření výsledků měření).
do § 20 se doplní disciplinární odpovědnost a disciplinární provinění, disciplinární opatření zahrnou i zákaz výkonu funkce v Komoře.
prodlouží se doba pro zahájení disciplinárního řízení na rok od zjištění a čtyři roky od provinění. Obviněný může požádat o doplnění důkazů a ústní jednání nemusí být nařízeno vždy.
§ 23 doplňuje o oprávnění Komor k vykonu veřejné správy na úseku udělování, odnímání a pozastavování autorizací.
§ 25 svěřuje úpravu podmínek pro interní volby členů komorových orgánů vnitřním řádům.
Rozsah praxe pro udělení výjimky se vypustí, jelikož na výjimku není právní nárok a tudíž ji nelze spojovat s vymezeným rozsahem praxe
Z §29 navrhla ČKAIT vypustit pozastavení autorizace z pravomocí autorizační rady, protože náleží do kompetence Stavovského soudu ČKAIT
Paragrafy o uznávání odborné kvalifikace (UOK) označené 30c) až 30r) uvádějí do souladu uznávání s jeho praxí, kdy se po zkoušce ze znalosti místních právních předpisů a dalších rozdílů mezi kvalifikací získanou v domovské a naší zemi zapíší osoby do seznamu osob s UOK, usazené osoby předtím skládají slib podobně jako při autorizaci.
V § 34 mají podle znění zpracovaného MMR na podkladě návrhu ČKAIT přechodná ustanovení reflektovat nově upravené skutečnosti a případně lhůty či přechodná období k aktuálním a nikoliv již dávno ukončeným předpisům.
V rámci návrhů změn Autorizačního zákona navrhla ČKAIT i dílčí změny Nového stavebního zákona, z nichž uvádím ty nejdůležitější:
- Požadujeme, aby změny staveb rodinných domů a rekreačních objektů (např. nástavba a přístavba), kdy se zasahuje do nosných konstrukcí nebo se mění požárně bezpečnostní řešení, projektovaly výhradně autorizované osoby (AO). V současnosti nastává paradoxní situace, kdy rodinný dům musí projektovat autorizovaná osoba (např. bungalov o výměře 80 m2), ale jeho přístavbu a nástavbu (např. RD 15O m2 s pozemním podlažím, dvěma nadzemníma podlažími a podkrovím) již může projektovat i osoba bez autorizace.
- Požadujeme, aby i stavby pro bydlení do 80 m2 (výměnek) musely projektovat také jen autorizované osoby. Opět vznikla neobvyklá situace, kdy např. rodinný dům o stejné výměře musí projektovat autorizovaná osoba, ale úplně stejný dům, jen nazývaný výměnek, již projektovat AO nemusí. Přitom rozdíl je jen v tom, že výměnek musí být funkčně propojený se stavbou RD na témže pozemku.
- Navrhujeme znovuzavedení povinného zpracování „dokumentace skutečného provedení stavby“. V praxi byl tento institut často a bez sebemenších problémů užíván a nevidíme žádný důvod k jeho vypuštění.
SLP ČKAIT